Η Ινδία θέλει το δικό της ίντερνετ

Ενώ το Twitter βρίσκεται σε μία συνεχή αντιπαράθεση με την ινδική κυβέρνηση για την άρνηση του να καταργήσει κάποιους λογαριασμούς, ένα ανώτερο στέλεχος μιας πολύ παρόμοιας ινδικής πλατφόρμας κοινωνικής δικτύωσης υποστηρίζει ότι η δημοφιλία της εφαρμογής έχει αυξηθεί κατακόρυφα.

«Μοιάζει λες και μας έβαλαν ξαφνικά στους τελικούς του Παγκοσμίου Κυπέλλου και όλοι παρακολουθούν εμάς και την ομάδα μας», δήλωσε ο Μανιάνκ Μπινταγουάτκα, συνιδρυτής της Koo.

Η Koo, πλατφόρμα την οποία στηρίζει ο ίδιος ο πρωθυπουργός της Ινδίας Ναρέντρα Μόντι και χρησιμοποιούν αρκετοί αξιωματούχοι στην κυβέρνηση, έχει ληφθεί 3,3 εκατομμύρια φορές μέχρι στιγμής φέτος.

Πρόκειται για ένα πολλά υποσχόμενο ξεκίνημα για μια εταιρεία που ιδρύθηκε πριν από ένα χρόνο. Εχει όμως αρκετό δρόμο μπροστά της προκειμένου να φτάσει το Twitter, το οποίο είχε 4,2 εκατομμύρια λήψεις από Ινδούς χρήστες την αντίστοιχη περίοδο.

Ωστόσο, το ινδικό κοινωνικό δίκτυο – το οποίο διαθέτει ένα λογότυπο αρκετά παρόμοιο με αυτό του Twitter – είχε περισσότερες λήψεις σε σχέση με το Twitter τον Φεβρουάριο – όταν η ινδική κυβέρνηση κατηγόρησε την αμερικανική εταιρεία ότι δεν έκανε αρκετά για να μπλοκάρει λογαριασμούς που μοιράζονται «εμπρηστικά και αβάσιμα» hashtags.

«Χτίζουμε όσο πιο γρήγορα μπορούμε», δήλωσε ο Μπινταγουάτκα.

Η πλατφόρμα Koo είναι η ινδική εναλλακτική του Twitter
Η πλατφόρμα Koo είναι η ινδική «εναλλακτική» του Twitter. © Shutterstock
Κατά τα τελευταία δύο χρόνια, η κυβέρνηση Μόντι έχει αυξήσει την πίεση στις παγκόσμιες τεχνολογικές εταιρείες, Πρόσφατα επέβαλα αυστηρούς περιορισμούς σε Facebook, Twitter και Youtube και φέρεται να απείλησε τους υπαλλήλους τους με φυλάκιση, λιγότερο από ένα χρόνο μετά την απαγόρευση δεκάδων κινεζικών εφαρμογών, συμπεριλαμβανομένων των TikTok και WeChat.

Κάτω από αυτές τις συνθήκες, αναπτύσσονται εγχώριες εναλλακτικές λύσεις σε πολλές από αυτές τις εφαρμογές για να εκμεταλλευτούν αυτό τον «τεχνο-εθνικισμό». Οι δύο πιο δημοφιλείς εφαρμογές στην Ινδία μέχρι τώρα για το 2021 είναι οι – παρόμοιες με το TikTok – πλατφόρμες MX Taka Tak και Moj.

Αρκετές κυβερνήσεις επιδιώκουν να ελέγξουν τη δύναμη των παγκόσμιων «γιγάντων» της τεχνολογίας. Η Ινδία δεν διαφέρει φυσικά ως προς σε αυτό, αλλά μεγάλο μέρος της στόχευσης της τους τελευταίους μήνες αφορούσε την προστασία της εθνικής ασφάλειας και κυριαρχίας.

Η αγορά είναι τεράστια – σχεδόν 450 εκατομμύρια διαδικτυακοί χρήστες στη χώρα – και ζωτικής σημασίας για τις προοπτικές ανάπτυξης των Big Tech.

Οι κανονισμοί της κυβέρνησης έφεραν μια μεγάλη επίδραση για αυτές τις εταιρείες και ενθαρρύνουν τις ινδικές εφαρμογές να προβάλλονται ως οι πιο κατάλληλες για τους χρήστες της χώρας. Το μεγάλο ερώτημα είναι τώρα εάν η κυβέρνηση απλώς προωθεί και ενθαρρύνει τις εφαρμογές που κατασκευάζονται στην Ινδία ή δημιουργεί ένα ρυθμιστικό πλαίσιο προκειμένου να είναι οι μόνες που θα «μείνουν».

Η Ινδία θέλει να δημιουργήσει το δικό της ίντερνετ
Οι κανονισμοί της κυβέρνησης ενθαρρύνουν τις ινδικές εφαρμογές να προβάλλονται ως οι πιο κατάλληλες για τους χρήστες της χώρας. © Shutterstock
Με την απαγόρευση των κινεζικών εφαρμογών, για παράδειγμα, χρησιμοποίησε την ίδια την πρακτική της Κίνας εναντίον της. Το πολυπληθέστερο έθνος στον κόσμο είχε σε μεγάλο βαθμό αποκλείσει δισεκατομμύρια χρήστες από εφαρμογές ξένων τεχνολογικών εταιρειών για δεκαετίες, χρησιμοποιώντας έναν τεράστιο μηχανισμό λογοκρισίας γνωστό ως «το Μεγάλο Τείχος Προστασίας».

Google και Facebook έχουν κάνει προσπάθειες προκειμένου να αποκτήσουν πρόσβαση στη μεγαλύτερη αγορά του κόσμου, χωρίς όμως αποτέλεσμα. Αντ ‘αυτού, το διαδικτυακό οικοσύστημα της Κίνας κυριαρχείται από εγχώριες εταιρείες όπως η Tencent, η Weibo και η Alibaba.

Η κίνηση της Ινδίας να μην παρέχει πρόσβαση στις κινεζικές τεχνολογικές εταιρείες έδωσε μια σημαντική ώθηση στις εγχώριες εφαρμογές – ιδιαίτερα εκείνες που επιδιώκουν να αντικαταστήσουν το TikTok, το οποίο είχε περισσότερους από 200 εκατομμύρια χρήστες στη χώρα πριν απαγορευτεί.

Αυτά είναι τα 10 πιο περίεργα ονόματα πόλεων στον κόσμο

«Συγγνώμη, από που είπαμε ότι κατάγεστε;»

Εν των μεταξύ, η κυβέρνηση επιχειρεί ολοφάνερα να ενισχύσει αυτές τις εφαρμογές: η Koo ήταν ανάμεσα στους νικητές μιας «πρόκλησης καινοτομίας για εφαρμογές» που έλαβαν χρηματικά έπαθλα από την κυβέρνηση.

Αυτές οι μεταβαλλόμενες δυναμικές στην ψηφιακή αγορά της Ινδίας είναι ένα ακόμη προειδοποιητικό σημάδι για τον κίνδυνο του να γίνει το παγκόσμιο διαδίκτυο αυτό που ορισμένοι ονομάζουν «splinternet», μια συλλογή διαφορετικών διαδικτύων των οποίων τα όρια καθορίζονται από εθνικά ή περιφερειακά σύνορα.

Ομως, ο στόχος ενδέχεται να μην είναι ο «εξορισμός» των τεχνολογικών γιγάντων, αναφέρει ο Ανουπάμ Σριβαστάβα, πρώην επικεφαλής του επενδυτικού οργανισμού της ινδικής κυβέρνησης Invest India. Πρόκειται επίσης για ένα μήνυμα σε εταιρείες όπως το Facebook και το Twitter, ότι η πρόσβαση τους στην τεράστια ινδική αγορά δεν θα πρέπει να θεωρείται δεδομένη.

Ενώ η Ινδία ήταν πρόθυμη να απαγορεύσει τις κινεζικές εφαρμογές, ίσως να μην είναι σε θέση να το κάνει για εταιρείες που προέρχονται από άλλες χώρες. Εχοντας στενότερους δεσμούς με τις Ηνωμένες Πολιτείες σε σχέση με την Κίνα, η Ινδία είναι απίθανο να κλείσει τους «διαδικτυακούς διαδρόμους» για τις μεγαλύτερες αμερικανικές τεχνολογικές εταιρείες στο εγγύς μέλλον.

με πληροφορίες από CNN Business