Κεραμέως για τις αλλαγές στα σχολεία: Είχαμε βιβλία από το 1998

Σε όλες τις αλλαγές που αναμένεται να εφαρμοστούν στα σχολεία όλης της χώρας από το 2023 αναφέρθηκε η υπουργός Παιδείας, Νίκη Κεραμέως. Η υπουργός μιλώντας στην τηλεόραση του ΣΚΑΙ σημείωσε πως οι αλλαγές στα σχολεία θα αφορούν στα προγράμματα σπουδών που, κάποια από αυτά, αλλάζουν μετά από 20 χρόνια.

Στο σημείο αυτό η υπουργός Νίκη Κεραμέως τόνισε πως θα αλλάξουν και τα βιβλία, λέγοντας πως κάποια από αυτά είναι από το 1998. Όπως είπε: «Αλλάζει το τι διδάσκουμε και πως το διδάσκουμε. Εκσυγχρονίζεται όλο το περιεχόμενο. Για παράδειγμα στη φιλοσοφία θα μπει η βιοηθική…». Συνέχισε φέρνοντας ως παράδειγμα την ιστορία: «Αντί τα παιδιά να μαθαίνουν στην Ιστορία τι έκανε ο Ελευθέριος Βενιζέλος μια συγκεκριμένη χρονιά και να αποστηθίζουμε γεγονότα, πάμε σε μια άλλη προσέγγιση. Λέμε στα παιδιά: Είσαι ο Ελευθέριος Βενιζέλος, μπες στο ρόλο του, και γράψε μια επιστολή σα να ήσουνα ο Ελευθέριος Βενιζέλος με τα δεδομένα της εποχής εκείνης».

Η υπουργός κατά τη διάρκεια συνέντευξης τύπου την Πέμπτη (12.11.2021), παρουσίασε αναλυτικά όλες τις αλλαγές στα νέα προγράμματα σπουδών γενικής εκπαίδευσης.

Πρόκειται για συνολικά 166 νέα Προγράμματα Σπουδών – 123 που εκπονήθηκαν εκ νέου και 43 επικαιροποιημένα – για το Νηπιαγωγείο, το Δημοτικό, το Γυμνάσιο και το Λύκειο (πλην της Γ’ Λυκείου) της Γενικής Εκπαίδευσης, η καθολική εφαρμογή των οποίων προβλέπεται για το 2023.

Μεταξύ άλλων ανακοίνωσε πως στα Μαθηματικά εισάγονται τα Στοχαστικά Μαθηματικά σε όλες τις βαθμίδες, στην Ιστορία ενισχύεται η ευρωπαϊκή και παγκόσμια θεώρηση της Ιστορίας, στη Λογοτεχνία η ανάγνωση – διδασκαλία αυτοτελούς λογοτεχνικού έργου (βιβλίου), στη Βιολογία η προσέγγιση βιολογικών εννοιών μέσω κοινωνικο -επιστημονικών ζητημάτων, στην Πληροφορική η ανάπτυξη λύσεων αυθεντικών προβλημάτων με χρήση κατάλληλων υπολογιστικών εργαλείων και η ανταπόκριση στις τεχνολογικές προκλήσεις της κοινωνίας του 21ου αιώνα.

Οι αλλαγές στα προγράμματα

Στην Α’ Δημοτικού η διδασκαλία δεν θα οργανώνεται με βάση τα σημεία στίξης (τελεία, ερωτηματικό, θαυμαστικό κλπ), αλλά «αξιοποιώντας τις δραστηριότητες εκείνες, που θα καταστήσουν ικανό τον μαθητή να τα αναγνωρίζει και να τα αποδίδει κατά την ανάγνωση».

Την ίδια ώρα, διαφυλάσσεται η συνέχεια και η συνοχή στην εκπαιδευτική διαδικασία, μέσω της μετατόπισης από την «ύλη», σε θεματικά πεδία που παραμένουν σταθερά από τάξη σε τάξη και από βαθμίδα σε βαθμίδα. Για παράδειγμα, στα Μαθηματικά η θεματική ενότητα «Μοτίβο-Συναρτήσεις» παραμένει σταθερή από τα Μαθηματικά της Α’ Δημοτικού ως και τα Μαθηματικά του Λυκείου: αρχικά, ο μαθητής αναγνωρίζει απλά αριθμητικά μοτίβα, έπειτα πιο σύνθετα αριθμητικά μοτίβα, κατόπιν αντιμετωπίζει γλωσσικά, συμβολικά και γεωμετρικά μοτίβα, ενώ στο Λύκειο φτάνει στην αναγνώριση και μελέτη πληθυσμιακών μοτίβων, όπως είναι οι δημογραφικές μεταβολές σε διάφορες χώρες ή τα κρούσματα COVID-19.
Η διδασκαλία εμπλουτίζεται με τις σύγχρονες επιστημονικές εξελίξεις και κοινωνικές ανάγκες. Για παράδειγμα, στη Φυσική εισάγονται οι εφαρμογές της κβαντικής θεωρίας και στα Μαθηματικά ενισχύονται τα στοχαστικά μαθηματικά (στατιστική, πιθανότητες κτλ).

Γενικεύεται η διαθεματικότητα και η διεπιστημονικότητα. Για παράδειγμα, στη Φιλοσοφία εντάσσονται θεματικές εφαρμοσμένης ηθικής, η βιοηθική και η ηθική στην τεχνητή νοημοσύνη.
Συνδέεται η θεωρία με την πράξη και την αντιμετώπιση των προκλήσεων του 21ου αιώνα. Για παράδειγμα, στην Πληροφορική, οι μαθητές θα κατανοούν υπαρκτά προβλήματα και θα προτείνουν λύσεις με τη χρήση των κατάλληλων υπολογιστικών εργαλείων, π.χ. ο μαθητής θα κληθεί να αναπαραστήσει με κατάλληλο λογισμικό τα δεδομένα για τις αλλαγές στη θερμοκρασία και τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα σε έναν τόπο και να συγκρίνει τους ρυθμούς μεταβολής τους, προκειμένου να κατανοήσει καλύτερα το φαινόμενο της κλιματικής αλλαγής

Ενσωματώνονται οι ψηφιακές τεχνολογίες και ο ψηφιακός εγγραμματισμός σε όλα τα γνωστικά αντικείμενα, και διαμορφώνεται πλούσιο ψηφιακό υλικό. Για παράδειγμα, στα μαθήματα Μελέτη Περιβάλλοντος, Γεωγραφία και Γεωλογία-Γεωγραφία, οι μαθητές θα μπορούν να συμμετέχουν σε εικονικές περιηγήσεις ανά τον κόσμο και να εξασκούνται στη χαρτογραφία, αξιοποιώντας ψηφιακά εργαλεία. Παράλληλα, αποτυπώνονται ψηφιακά τα ίδια τα Νέα Προγράμματα Σπουδών.

Πότε θα εισαχθούν στα σχολεία

Τέλος, σημειώνεται πως εντός Νοεμβρίου, θα ξεκινήσει η σχετική επιμόρφωση, καθώς και η πιλοτική εφαρμογή τους σε όλα τα Πρότυπα και Πειραματικά σχολεία της χώρας, που θα συνεχιστεί και κατά το σχολικό έτος 2022-2023. Κατά το σχολικό έτος 2023-2024, τα νέα Προγράμματα Σπουδών θα εφαρμοστούν σε όλα τα σχολεία, με την ταυτόχρονη έναρξη της εφαρμογής του «πολλαπλού βιβλίου».

newsit.gr