“Με ψηφιακή αφήγηση ανακαλύπτουμε τη λιμνοθάλασσα και το Παρατηρητήριο της Κλείσοβας”

Την φετινή χρονιά το 1ο Γυμνάσιο Μεσολογγίου “Παλαμαϊκή Σχολή”  υλοποίησε πρόγραμμα περιβαλλοντικής εκπαίδευσης με θέμα «Με επαυξημένη πραγματικότητα και ψηφιακή αφήγηση ανακαλύπτουμε τη λιμνοθάλασσα Μεσολογγίου και το Παρατηρητήριο της Κλείσοβας» με υπεύθυνες καθηγήτριες της παιδαγωγικής ομάδας: Παναγιωτοπούλου Γεωργία -Πληροφορικής, Μαντά Καλλιόπη και Καρανικόλα Ελευθερία – Μαθηματικών.

Δόθηκε έτσι η ευκαιρία στους μαθητές του τμήματος Γ2, να ανακαλύψουν θησαυρούς του τόπου τους και να δημιουργήσουν περιεχόμενο για τους κατοίκους και επισκέπτες της περιοχής μέσω εφαρμογής επαυξημένης πραγματικότητας. Στην διαδρομή για το Παρατηρητήριο ο επισκέπτης μπορεί να κάνει στάσεις σε συγκεκριμένα σημεία που έχουμε οριοθετήσει για να ανακαλύψει την λιμνοθάλασσα του Μεσολογγίου και της Κλείσοβας. Αφού ο επισκέπτης – χρήστης της εφαρμογής  εστιάσει με το tablet  ή το κινητό του σε ένα σημείο ή σε πινακίδα που θα του υποδειχθεί, θα “ζωντανέψει” στην οθόνη του, βίντεο με σχετικό περιεχόμενο.

Στην αρχή της χρονιάς έγινε ανοικτή πρόσκληση από την Αστική Μη Κερδοσκοπική Εταιρία Messolonghi by Locals (το Μεσολόγγι των ντόπιων) σε σχολεία Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης του Δήμου Μεσολογγίου για συμμετοχή στο έργο «Ο δρόμος προς το Παρατηρητήριο». Ανταποκριθήκαμε και έτσι ξεκίνησε η συνεργασία μας.  Το έργο είναι εγκεκριμένο από το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής(ΙΕΠ) και το Υπουργείο Παιδείας. Εκτός από το παραπάνω πρόγραμμα, το σχολείο μας υλοποιεί και άλλο σχετικό, με συμμετοχή μαθητών από διαφορετικό τμήμα.

Κατά την έναρξη του προγράμματος έγινε δια ζώσης παρουσίαση-ενημέρωση για τους υγρότοπους και την λιμνοθάλασσα Μεσολογγίου και Κλείσοβας από την γεωλόγο- περιβαλλοντολόγο κα Ρούσση Σισία.

Στην συνέχεια οι μαθητές είχαν την δυνατότητα να συμμετάσχουν σε  δίωρες τηλεδιασκέψεις κάθε Κυριακή, όπου γίνονταν παρουσιάσεις- διαλέξεις σχετικές με τον βιότοπο, την λιμνοθάλασσα Μεσολογγίου και Κλείσοβας αλλά και με λογισμικά και πλατφόρμες που είναι απαραίτητα για την δημιουργία περιεχομένου για την διαδραστική ξενάγηση με επαυξημένη πραγματικότητα.

Οι μαθητές που συμμετείχαν χωρίστηκαν σε υποομάδες και αναζήτησαν πληροφορίες από το διαδίκτυο και βιβλία σχετικά με: Υγρότοπους και συνθήκες Ramsar και Natura, Λιμνοθάλασσα Μεσολογγίου και Κλείσοβας, Χλωρίδα – Πανίδα και Ορνιθοπανίδα της περιοχής, Συγγραφείς – ποιητές και καλλιτέχνες που εμπνεύστηκαν από τη λιμνοθάλασσα, Ιστορικά και πολιτιστικά στοιχεία. Επίσης 2 μαθήτριες ασχολήθηκαν με την πρόταση δημιουργίας “έξυπνων πελάδων” που θα μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν για την οικοτουριστική ανάπτυξη της περιοχής.

Στις 24 Μαΐου 2021,  πραγματοποιήθηκε επίσκεψη στο πεδίο, στο αλσύλλιο και στο δρόμο προς το παρατηρητήριο της Κλείσοβας,  για όλους τους μαθητές του τμήματος Γ2 του σχολείου μας, σε συνεργασία με το Messolonghi by locals, με την παρουσία της κας Ρούσση Σισίας και του κου  Παναγιωτόπουλου Αλέξανδρου.

Περιηγηθήκαμε στην περιοχή, βγάλαμε φωτογραφίες και βίντεο, καταγράψαμε ήχους της φύσης και της  λιμνοθάλασσας, παρουσιάστηκαν από μαθητές σχετικές πληροφορίες και παρατηρήσαμε, με το τηλεσκόπιο που μας εξασφάλισε το Messolonghi by locals, αργυροπελεκάνους και άλλα πουλιά που ήταν στην περιοχή.

Στην Δυτική Κλείσοβα, στον δρόμο της Αγίας Τριάδας και αγναντεύοντας τις πελάδες και το ιστορικό εκκλησάκι της Αγίας Τριάδος, ο Διευθυντής του σχολείου μας, κος Γιώτης Ασημάκης μίλησε στους μαθητές με παραστατικότητα για ιστορικά στοιχεία της περιοχής και για την μάχη της Κλείσοβας. Επίσης τους ενημέρωσε για τα ιβάρια, την αλιευτική διαχείριση και  για τους τρόπους ψαρέματος, για τις τοπικές ονομασίες τμημάτων της λιμνοθάλασσας π.χ. Νεκρή, Γράδος, Αγία Τριάδα κ.λ.π.

Μετά την επίσκεψη, οι μαθητές εργαζόμενοι ομαδοσυνεργατικά, στο σχολείο δημιούργησαν δικές τους φανταστικές ιστορίες για το μακρινό 2050 τις οποίες και παρουσίασαν στους συμμαθητές τους.

Tα παιδιά έμαθαν αλλά και εντυπωσιάστηκαν από τις φυσικές ομορφιές και την ιστορία του τόπου τους  και έκαναν τις δικές τους προτάσεις για την βιωσιμότητα και αξιοποίηση της περιοχής τις οποίες και θα εκθέσουν στην τελική παρουσίαση του προγράμματος. Ελπίζουν η εφαρμογή επαυξημένης πραγματικότητας που δημιούργησαν, να βοηθήσει κατοίκους και επισκέπτες της πόλης μας να μάθουν για την περιοχή και να ανακαλύψουν τον «Δρόμο για το παρατηρητήριο».